De waarde van werk, nu en in de toekomst - Terugblik op het SCP-symposium
Tijdens het symposium ‘De waarde van werk, nu en in de toekomst’ op 27 februari 2024, staat zingeving in werk in een tijd van arbeidskrapte centraal. Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan samen met de Protestantse Theologische Universiteit inzichten gedeeld over hoe werk zinvol kan zijn en blijven voor mensen. Een impressie van een middag die werk in een ander daglicht zet.
Foto: SCP/Freek van den Berg
Betekenisvol bezig zijn. Zelfontwikkeling. Sociale contacten opdoen. Mensen helpen en blij maken. Creatief zijn. Bijdragen aan de samenleving. Een greep uit de drijfveren die de sprekers tijdens het symposium ‘De waarde van werk, nu en in de toekomst’ benoemen als dagvoorzitter Jet van Paassen hen vraagt naar het waardevolle van hun werk. Het maakt meteen duidelijk dat werk meer is dan enkel geld verdienen. Natuurlijk is een inkomen belangrijk, maar mensen willen ook hun kostbare tijd zinvol besteden, zich ontplooien, zich nuttig en gewaardeerd voelen, liefst samen met anderen.
Op deze zonnige wintermiddag bij de sociale onderneming De Moestuin in Utrecht buigen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) zich over de vraag: Wat betekent meer werken in relatie tot de huidige krapte op de arbeidsmarkt voor zingeving in werk? SCP-directeur Karen van Oudenhoven bijt het spits af door te stellen dat de aandacht voor menselijkheid veel te weinig van de grond is gekomen binnen organisaties. “Er wordt vergeten dat als mensen een organisatie of onderneming binnenstappen ze een stukje van zichzelf weglaten. En naast werk hebben mensen zoveel andere taken en verantwoordelijkheden. Daarnaast worden mensen op het werk vooral op het rationele aangesproken, terwijl gevoelens en sentimenten even belangrijk zijn op je werk.”
Bestuursvoorzitter Kees Boele van de PThU vult haar aan. “Je ziet het bijvoorbeeld in het onderwijs. De sterkste drijfveren van docenten om voor het onderwijs te kiezen zijn inhoud, zelfstandigheid en sfeer. Daar zijn scholen of inspecties vaak niet mee bezig. Er zit een wezenlijk verschil tussen wat docenten vertellen en inspecties tellen.”